CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

fredag, maj 15

Livets ord

Idag släppte jag på de inre spänningarna jag gått runt med pga att jag anser att lärarna på religionsinstutionen tala illa om Livets ord, framgångsteologi och sk. kristna fundamentalister. Men idag röt jag ifrån och sa ett och annat. Saken var att vi pratade om Calvins teologi som på vissa håll utvecklants till framgångsteologi. Framgångsteologin framställs som motsats till Befrielseteologin - dvs att det är fint att vara rik och fult att vara fattig samt att om man är rik så gillar Gud en men är man inte rik så gillar Gud en inte. Missförstånd! Framgångsteologi handlar om att Bibelns Gud vill dig väl. Tillexempel vill han välsigna dig ekonomiskt. Apostlarna Paulus och Johannes skriver endel om detta (t.ex. 3Joh 1:2, 2Kor 8:9, Fil 4:19). Jesu förkunnelse om att man ska ge bort allt man äger är ingen motsägelse mot att Gud välsignar. Gud vill ge oss så att vi ska ge vidare (2Kor 9:8). men det är inte för att det är fult att ha mycket som Jesus vill att vi ska ge vidare, det är för att andra behöver. Men samtidigt har Jesus inget emot att vi har mycket. Det är kärleken till pengar som är roten till allt ont, inte pengarna i sig. (1Tim 6:10) Bibeln är full med förmögna människor som var förmögna för att Gud gjort dem förmögna (Abraham, Josef, David, Salomo mfl).

3 kommentarer:

Anonym sa...

haha! Låter som att du lärde dig ett o annat av Sven Bengtsson!! :) Om Gud i GT var överflödets Gud, och att det står att Han ska vara ett överflödets Gud i den nya himlen och den nya jorden, och om det står att Gud ÄR och aldrig förändras så e det juh väldans konstigt om han är fattighetens Gud just nu :) Något sånt sa han oxå i en predikan jag hörde om ekonomisk välsignelse :)

Elof sa...

jag håller inte med dig josefin. Jesus är ganska klar med att det faktiskt är pengar i sig som är ett problem och en frestelse. "Där din skatt är kommer ditt hjärta att vara" han säger inte "där ditt hjärta är kommer din skatt att vara." Ingen av de bibelställena du hänvisar till stödjer att kristna skall vara rika. I alla ställen som Jesus talar om rikedomar i förhållande till faktiskta händelser/personer handlar det om att skänka bort dem eller fly från dem. Jesus verkar visst ha svårt för att vi har mycket, (speciellt då andra svälter).

Josie sa...

Hej elof, kul att du läser min blogg. Kul att du inte håller med mig också, annars finns det ju ingen anledning att skriva vad man tycker - om alla håller med en.

Jag tänkte bara svara på det du skrev med att citera Mali som också lämnat en kommentar på samma inlägg.

"Om Gud i GT var överflödets Gud, och att det står att Han ska vara ett överflödets Gud i den nya himlen och den nya jorden, och om det står att Gud ÄR och aldrig förändras så e det juh väldans konstigt om han är fattighetens Gud just nu?"

Angående att Jesus säger "Där din skatt är kommer också ditt hjärta att vara" menar jag handlar om inställningen till pengar. Om Gud inte vill att man ska ha pengar så kan ju heller inte Gud begära att man ska ge bort pengar.

Om vi har mycket och folk svälter så vill Jesus att vi ska ge bort till de som svälter för att de ska få det bättre. Han vill nog inte att vi ska ge bort så att vi själva svälter, det är ju trots allt inget eftersträvantsvärt att svälta eller?