CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

lördag, juli 24

Bättre idag. Tack vare kulturen?

Har sovit lite i natt och mycket idag och mår nästan prima. Igår när jag låg på soffan hela dagen så läste jag Gräset sjunger av Doris Lessing. Oj oj oj vilken bok! Man blir väldigt upprörd av att läsa den. Iaf jag blev det. Den utspelar sig bland vita bönder i Sydafrika och man får hänga med i hur de ser på tillvaron. Jag skäms för att vara vit när jag täner p allt "den vite mannen" har hittat på.

Jag titta även på två filmer och ett avsnitt av min favorit serie. Filmerna såg jag på Youtube, den ena var This is England och den andra var The Wave. TiE var klart bäst rent estetiskt även om stortyn i The Wave är bättre. Det knäppa var att alla tre (boken och de två filmerna) har alla anknytning till varan. This is England handlar om rasism/patriotism, boken om rasfrågan i Sydafrika och The Wave om hur en skolklass i USA på åttitalet förvandlas till ett gäng hitlerjugend. Oj vad kulturell och intrelektuell man kan känna sig efter en sjukdag.

0 kommentarer: