CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

söndag, augusti 22

"inte heller jag dömer dig"

Även denna söndag har jag varit på Grace Skövde. Mamma och jag hade sällskap med Therese & Anna-Karin plus deras 2 underbara bebbar. Det var härligt att få vara med! Bibeln uppmana oss att inte förakta den ringa begynnelsen och det vill jag verkligen inte göra i detta fallet! Vi var sammanlagt 14 personer (inklusive 4 barn) på gudstjänsten, ungefär lika många som brukar vara i Fredriksbergskyrkan på söndagarna. Cucca predikade på ett enkelt och radikalt vis. Temat var "Herregud, vad har Jesus med mig att göra?" och han utgick från bibelstället där Jesus säger till äktenskapsbryterskan att "inte heller jag dömer dig". Budskapet var helt enkelt att Gud inte dömer, han förlåter! Befriande att påminnas om vad Jesus har med mig att göra, även om jag varit med på vägen i dryga tio år.

1 kommentarer:

Anders Branderud sa...

Hej!
Du skriver: ” och han utgick från bibelstället där Jesus säger till äktenskapsbryterskan att "inte heller jag dömer dig". Budskapet var helt enkelt att Gud inte dömer, han förlåter! ”

Jag vill kommentera.

Först och främst:
[Att skilja åt] Den historiska personen som det står skrivet om i originalversionen som blev redigerat till ”Matteuseusevangeliet” hette Ribi [det var hans titel] Yehoshua. Hans namn redigerades av hellenister till ”Jesus”.

Ribi Yehoshuas – Messias - ursprungliga undervisning var i enlighet med direktiven i Torah [”Moseböckerna”] och den förvrängdes sedan av hellenister [not 1]. Den förvrängda undervisningen finns nu att läsa i ”Matteusevangeliet”. Ribi Yehoshuas – Messias - efterföljare hette Netzarim [försvenskat till ”nasaréer”] och de gjorde sitt bästa att praktisera direktiven i Torah icke-selektivt; och för att följa Messias idag krävs det att man gör sitt bästa att praktisera direktiven i Torah. [not 2]

Han var Skaparens son, på det sätt som alla som tillhör Skaparens förbund med Israel är Hans söner. Alltså, andliga söner. Han var inte en "inkarnerad människo-gud". Det är så termen son till Elohim används i den judiska Bibeln. Han var inte gud. Netzarim accepterade inte ”NT” [not 2].

Ribi Yehoshua blev ett offer. Implikationerna av hans undervisning och den judiska Bibeln är att direktiven i Torah fortfarande gäller och man ska göra sitt bästa att praktisera dem för att Skaparen I Sin nåd ska utskänka Sin förlåtelse. [se not 1] Detta är vad som krävs för att bli förlåten av Skaparen.

Om man har begått äktenskapsbrott kunde man undslippa dödsstraff om man visade ånger och lovade att göra sitt bästa att vända om från sitt brott och även visade det i praktisk handling. Ett exempel är kung David.

Att följa Messias undervisning – leder en in i att observera direktiven i ”Moseböckerna” – och leder en i en levande och riktig relation med Fadern, vilket är väldigt meningsfullt!!!

Not 1: http://bloganders.blogspot.com/2010/07/matteus-517-20-i-den-ursprungliga.html
Not 2: Alla uttalanden bevisade på http://www.netzarim.co.il