CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

tisdag, juni 21

Studieplan

Idag har jag hämtat ännu en bok i Göteborg. Den hör till kyrkohistoriakursen och handlar om kristendomens demokratiseringsprocess i USA. Planen är att läsa denna bok imorgon och på torsdag. Helst även ett kapitel från en annan bok som hör till ämnet. Har jag tid över denna vecka (kommer vara upptagen hela fredag och lördag) så har jag Vampires a casebook att läsa också.

På måndag börjar min tredje sommarkurs. Den kursen handlar om vampyrberättelsen, precis som en av dem jag började för två veckor. Dock skiljer sig de två från varandra på flera områden. Det ska bli kul för de har ganska olika fokus. Nästa vecka tänker jag fräsmt ägna åt skönlitteratur, film och tv-serier. Jag har ca 300 sidor kvar i Dracula, nästan hela En vampyrs bekännelse och hela Gästspel av vampyr att läsa. Förutom dessa ska jag se:


Bram Stoker’s Dracula (1992) i regi av Francis Ford Coppola
Buffy the vampire slayer (1997) i regi av Charles Martin Smith, pilotavsnitt plus
ytterligare minst två avsnitt
Låt den rätte komma in (2008) i regi av Thomas Alfredson
Nosferatu (1922) i regi av FW Murnau
True Blood, (2008) av Alan Ball, pilotavsnittet plus ytterligare minst två avsnitt
Twilight (2008) i regi av Catherine Hardwicke
Vampire Diaries, The (2009) av Kevin Williamson och Julie Plec, pilotavsnittet plus ytterligare minst två avsnitt

Jag tänker mig att det kan vara gött att sitta i mammas husvagn på Torsö när jag läser. Får se om det kan bli så. Hoppas det!

Jag har 2 större och en mindre analys att skriva och jag tror att jag redan har valt ämnen. Jag tännker skriva en om True Blood och religion en om Twilight och religion och en om varför manliga humanvampyrers kvinnlga skapare inte fortsätter att vara monstervampyrer (exempelvis Angel-Darla, Spike-Drucilla, Bill-Lorena, Stefan-Catrine).

0 kommentarer: