CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

tisdag, juli 12

Tv-serier kan vara plugg

Igår tittade jag på tv-serier i så många timmar att jag fick huvudvärk. anledningen är att jag ska skriva en analys på en viss serie till en av mina sommarkurser. Serien är 3 säsonger lång med 12 avsnitt per säsong. Jag är snart klar med andra säsongen.

Vissa undrar hur tv-serier eller så kallad populärkultur kan vara plugg. I mitt fall handlar det om tv-serien True Blood förekomsten av religion i den. Jag tittar igenom alla avsnitt och antecknar allt som har med religion att göra för att sedan analysera detta utifrån teorier om att religion och andlighet har tagit plats i media och kultur snarare än skola och riksdag.

 I USA går folk fortfarande i kyrkan, eller folk vill i alla fall fortfarande framstå som att de går i kyrkan, men trots det menar forskare att instutionell religionen fått minskat inflytande i det offentliga, vilket drivit den inoficiella religionen till populärkulturen. Om du tittar på ett par avsnitt av en serie som The Simpsons kommer du med all säkerhet att stöta på något om religion där (exempelvis grannen Flanders som är religiös) och många storfilmer som Sagan om Ringen är full med religiösa symboler.

Om man istället tar fasta på att studera en tv-serie utifrån något annat perspektiv så går det också. Konsumtionskulturen, utanförskap eller genus kan man utgå ifrån. Jag tycker att det här är viktigt. Kända amerikanska Tv-serier ses vanligtvis av miljoner människor och bör studeras och analyseras kritiskt. Ett exempel på en serie som många kollar på är Two and a half men. Den serien är väldigt sexistisk. Charlie tar hem nya tjejer varje avsnitt som han bara är intresserad av att ha sex med och även om Allan inte uppmuntrar detta beteende så låter han ändå sin son bo tillsammans med en sådan dålig manlig förebild.

Jag tror att många tittar på tv-serier utan att tänka efter vad för budskap som förmedlas. Få personer tycker nog att Charlie i exemplet ovan står för vettiga saker men ändå väljer man att titta på serien. Jag tycker att det är viktigt att analysera och se kritiskt på tv-serier för att ge ljus åt vad som ligger dolt under ytan.

Jag vill till sist tillägga att jag inte rekommenderar True Blood som serie för den som inte gillar att se vampyrer, blod, sex, alkohol- och droganvändning, missbruk av kyrkans symboler eller homosexualitet på tv.  

0 kommentarer: