CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

måndag, juni 29

Gudsbild

I samband med mitt senaste besök på biblioteket (älkar bibliotek, har lånekort på 8 olika) och lämnade tillbaka en "Ljudet av ditt hjärta" som jag läst för andra gången så kände jag ett behova att låna något annat. Det finns dock en stor risk när man läst en serie böcker och ibland när man läst en bra bok att försöka toppa den med att läsa fler. Men jag hade behov av att läsa något nytt och jag gick runt bland hyllorna en bra stund. Skulle jag ta något jag läst innan för att inte bli besviken? Skulle jag ta något jag borde läsa för att det är något alla (blivande svenskläsrare) ska ha läst? Eller något helt nytt kanske. Jag valde en bok som en av mina bästa vänner har pratat om en hel del.

Jag valde boken Ödehuset av William paul Young. På engelska heter den The Shack. Boken handlar om mannen Mack som har gått igenom en rad svårigheter och mitt i allt lidande blir inbjuden till ett hus som står öde och inbjudan verkar komma från Gud. Mack är tveksam men vågar sig iväg till huset och blir minst sagt inte besviken. Inte jag heller. Gud visar sig vara någon eller några andra än Mack hade föreställt sig. Inte som i South Park där Gud är en gris eller vad det nu är. Gud är den treenige guden Fader - Son - Helig Ande. Men Gud visar en sida som varken Mack eller jag hade räknat med.

Det låter kanske pretatiöst att påstå att en roman har påverkat min bild av Gud, min Gudsbild. Jag som varit troende sedan 14 år tillbaka och både läst och upplevt mycket av Gud. Men Gud är ju Gud, en som inte upphör att förvåna. Bilden jag hade av Gud var inte som den bild Mack hade direkt, hans bild var att Gud inte var särskillt god, att han ställde krav, att han såg ut som Gandalf i Sagan om ringen. Min bild av Gud, ja jag vet inte. Jag har nog sett Gud som kärlek och allt detdär men inte så pass mycket som i boken. det har nog varit svårt att föreställa mig att kärleken och gemenskapen kunde vara viktig för Gud.

Kärleken och gemenskapen tillsammans med tron har på något sätt varit lite lite förknippad med krav från min sida.Ganska omedveten förknippning dock. Jag har tänkte litegrann att Gud vill att jag ska vara med Honom och älska Honom och så. Men när man börjar ana att det är vad Gud längatar efter allra mest och att Gud har gett upp så mycket för att det ska kunna funka så kommer kärleken och gemenskapen in i större fokus.

2 kommentarer:

Mac sa...

Härligt att du gillade boken, har inte läst den själv, men har hört att den ska vara bra, så jag får ta tag i det! Bra svensk översättning eller man ska läsa på engelska? Min Gudsbild har också förändrats, börjar äntligen kunna se det evangeliet som nästan är för bra för att vara sant! :)
Rest in Him!

Josie sa...

Jag skulle nog säga att den svenska var bra. Jag lånade den på biblan. Men jag har förstått att den skulle vara kanon på engelska. har man inga problem med engelskan så är ju det oftast mest givande.