CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

tisdag, september 1

Svaghet och kraft

Har mediterat på ett par verser om svaghet och kraft från 2 korinthiebrevet 12 och 13.

12:9-10 "Min nåd är nog för dig, ty kraften fullkomnas i svaghet." Därför vill jag hellre berömma mig av min svaghet, för att Kristi kraft skall vila över mig. 10 Så gläder jag mig över svaghet, misshandel och nöd, över förföljelser och ångest, eftersom det sker för Kristus. Ty när jag är svag, då är jag stark.

13:4 Han korsfästes visserligen på grund av svaghet men lever genom Guds kraft. Så är vi också svaga i honom, men ni skall få leva tillsammans med honom i Guds kraft som ni skall få känna.

Det är intressant att herren säger att "kraften fullkomnas i svaghet". Är inte Guds kraft fullkomlig redan från början. I King James står det att "my strength is made perfect in weakness". Guds kraft blir prefekt i föreningen med min svaghet. Märkligt men också fantastiskt!

Att glädja sig över svagheten är inte så himla lätt. Men det är väl det som är att dö från sig själv också. Breven i NT är ju i alllmänhet fulla av uppmaningar att glädja sig över lidande. Att bara glädja sig över att vara svag och ha det jobbigt (misshandel och ångest) skulle vara svårt men när man vet att Kristi kraft vilar över mig när jag gör det så blir det lättare. När jag är svag så är jag stark, alltså i Hans kraft. Märklig och häftig ekvation.

Och det här att vara svag i Honom för att också då våga hänga kvar och vänta på kraften. leva med Honom i kraften. Han lever av kraften. Jag lever i och med Honom av kraften. men bara för att jag är svag. Skulle jag varit stark i mig själv så skulle kraften inte spela någon roll. Kraften är till för mig som är svag inte den som är stark i sig själv. Häftigt! Tack Jesus!

1 kommentarer:

jenny sa...

Taaaccccll för din kommentar dej gjorde mej verkligen glad ehehe taaacccckk!!