CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

onsdag, september 2

This charming man - slut

hej nu har jag läst klart boken This charming man. jag vet att jag började någon gång i mitten ac sommaren och attd et har tagit en evighet. Men anledningen är att jag inte har läst i samma hetsanda som jag brukar + att tempot trots allt blir lägre när boken är på engelska. men jag började även titta lite i en kursbok igår och märkte av att jag har underhållit min läsförståelse under sommaren. det brukar vara tufft att börja läsa på engelska bara man har läst en bok på svenska emoellan tycker jag.

Boken var bra iaf. Jag skulel nog säga att den var bäst av hennes men den passar nog inte alla. Det finns många bitar i boken som är jobbiga att läsa. Intima beskrivningar av övergrepp och endel sånt. men det är absolut ingen "pojken som kallades det-bok" den har mycket hög litterär kvalitet enligt mig. Det betyder inte att den är så träig att den skulel fått nobelpruiset men jag menar att Marian Keyes kan sin sak.

Grejen är den att Marian Keyes böcker bukar vara otroligt roliga och ganska tragiska med lyckliga slut. Den här boken var Otroligt tragisk och rolig med lyckligt slut. Jag skattade högt många gånger och mådde illa/grät många gånger.

Anledningen till att jag inte läste den på svenska är inte för att jag är en sån där snobb som bara läser böcker på orginalspråket. det var kombinationen av att jag väntat på att den ska komma på svenska men när den väl kom så var den utlånad hela tiden på biblan medan den engelska inte var det plus att jag tyckte att det kunde vara bra för mig att läsa på engelska för att få upp flytet i min läshastighet och läsförståelse på engelska. jag tycker själv att jag fått upp flyetet bra på svenska genom Twilight böckerna som jag slukade på rekordtid. Twilightböckerna var ca 300-500 sidor styck och jag tog max några dar på varje.

En sak med boken som är så vansinnigt bra är författarens innifrån-beskrivingen av alkoholisten Marines liv. det var otroligt bra gjort och det beror säkert mycket på att Marian Keyes själv är nykter alkoholist. sedan var det så kul med Lola Dalys "Trannienights" som hon annordnade i Oncel Toms stuga varje fredag klockan sju. Så så så kul!

0 kommentarer: