CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

onsdag, mars 31

Tentor i påsk

Har två hemtentor att skriva. Den ena handlar om min inställning till film i skolan. Där har jag tänkt att ta upp hur man kan använda film "istället" för böcker, t.ex. filmatisering av Romeo och Julia, ett kritskt seende av film, t.ex. kan man studera hur ideologier och stereotyper framställs i filmer, till sist tänkte jag ta upp hur film kan belysa livsfrågor som ont & gott, identitet, meningen med livet, döden, Gud och liknande.

Min andra tenta var mer fri, men inte mindre intresseväckande för det. Vi fick välja bland de böcker vi läst, tre olika kombinationer av böcker. Jag har valt Anne på Grönkulla, Janne min vän och Låt den rätte komma in. Sedan ska jag själv fundera ut en frågeställning att svara på i min analys av böckerna. Jag är inne på "gränsöverskidande könstillhörighet hos unga protagonister i literaturen" eller något i stil med det. En av de viktigaste prblemen i Anne på Grönkulla är att hennes fosterföräldrar egentlien ville ha en pojke och att Anne hela tiden är medveten om detta ch förhåller sig till detta. Janne min vän är en historia som handlar väldigt mycket om ifall Janne är en pojke eller en flicka då Janne ser ut som en flicka men har traditionellt pojkiga egenskaper som att vara bra på att meka med cyklar och att slå ner folk. Låt den rätte komma in har enligt min mening två protagonister, Oskar och Eli. I det här fallet är det Eli som är intressant. Eli är ingen flicka men ser ut som en. Eli var en pojke som blev kasterarad och har nu inget kön.

Ja ni förstår, kära läsare, att jag har en hel del intressant skrivning att göra i påsk! Jag ska försöka få till en bra början på filmtenta idag tänkte jag. Imoorgon åker jag tillbaka till Göteborg för att jobba med ett grupparbete så då hinner jag inte skriva så mycket. På (Lång)fredagen har jag en stund på dagen, jag ska till kyrkan p eftermiddagen/kvällen. Påskafton och påskdagn har jag fullt upp med min älskade familj, men på måndag/annandagen blir det nya tag. På tisdagen redovisar vi grupparbetet och på fredagen (9/4) ska båda tentorna in. Så jag behöver skriva klart filmtenetan på långfredagen eller senast på annandagen för att hinna med båda tentorna, har ju alltså 6 dagar på mig om jag räknar fredagen de ska in. Och filmtenetan ska vara 2-3 sidor medan litteraturtentan ska vara 5 sidor.

Så glad påsk på er om jag inte hinner uppdatera mer!

  

0 kommentarer: