CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

lördag, oktober 2

Jesus & Politiken

En av mina vänner sade här om dagen att om Obama är riktigt kristen så skulle han inte tillåta att några andra religioner bygger helgedomar (exempelvis moskéer) i USA. En annan av mina vänner undrade hur någon som är kristen inte kunde rösta på KD. Och ännu en vän skickade ett sms till mig innan valet där denne uppmanade mig att röst rödgrönt för att Jesus vill att vi ska ha solidaritet med de svagaste i samhället. Till detta kommer kristna rörelser som ställer sig mot att kristna röstar i politiska val eller själva ställer upp som politiker där jag har bekanta.

Vilken av dessa politiska tolkningar av Jesu förkunnelse är då den sanna? Jag  vet faktiskt inte. Allt låter väldigt bra. Det som jag tycker är läskigt är när man börjar säga att man inte är riktigt kristen om man inte gör på det ena eller det andra sättet. Jag gillar inte när man tar ifrån den enskildes rätt att själv tolka Skriften när det kommer till sådant som inga koncilier har slagit fast eller det inte finns väldigt tydligt uttalat i Ordet. Jag tycker att det är bra att man säger vad man tycker och tror är rätt men att stänga ute folk om de inte har samma tankar tycker jag är obehagligt.

1 kommentarer:

Pastor Ewa sa...

Vännen min "riktigt kristen" är den som har Jesus i hjärtat och som låter tro och gärning följas åt!
Politik eller inte, Jesus sa: -Ge åt kejsaren vad som tillhör kejsaren. Vet inte om det bara gäller pengar, kanske gäller sina gåvor också. Det viktiga är att försöka följa vad man tror att Gud vill inte var människor tycker det gör en bara förvirra
Puss på dig