CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

torsdag, december 29

att välja tema

Den 19 januari börjar jag på kursen Fördjupningskurs i Litteraturvetenskap. På denna kurs får man välja mellan två teman. Antingen Barndomsskildringar i litteraturen eller Normalitet och avvikelse – psykiska tillstånd i skönlitteratur och självbiografi. Om jag väljer den senare får jag bland annat läsa "Män som hatar kvinnor" "Patient 67" och "Jag ville inte dö, jag ville bara inte leva". Den första innehåller bland annat "Mor gifter sig". För mig är det svårt att välja. Ärligt talat verkar den om psykiska tillstånd vara mest intressant men om jag väljer den så måste jag skriva uppsats inom det temat och det är inte så lätt. Jag vill nämligen helst skriva om vampyrer. En annan sak är att läraren som håller i barndomsskildringar-temat känns som en person som jag vill ha kontakt med. Han har nämligen skrivit om psalmböcker och är intresserad av kombinationen litteratur och religion, precis so jag!  Jättesvårt ju! Vad tycker du?

Litt-lista barndom:
Agnes von Krusenstjerna, Tony växer upp, 1922.
Pär Lagerkvist, Gäst hos verkligheten, 1925.
Harry Martinson, Nässlorna blomma, 1935.
Moa Martinson, Mor gifter sig, 1936.
Bruno Schulz, Kanelbutikerna, 1934.
Solveig von Schultz, Ansa och samvetet, 1954.
Ian McEwan, The Cement Garden, 1978.
Mare Kandre, Aliide, Aliide, 1991.
Nathalie Sarraute, Innan bilden bleknat, 1983.
Coetzee, J. M., Boyhood. Scenes from a Provincial Life 1, 1997.

Litt-lista psykiska tillstånd:
Cullberg, Johan, Mitt psykiatriska liv. Memoarer, Stockholm 2007
Falkenland, Christine, Sfinx, Stockholm 2010
Grimsrud, Beate: En dåre fri, Stockholm 2010
Haddon, Mark, Den besynnerliga händelsen med hunden om natten, Stockholm 2003
Heberlein, Ann, Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva, Stockholm 2008
Håkansson, Gabriella, Hjärnmänniskan, Stockholm 2007
Kane, Sarah, Psychosis 4.48, Complete Plays, London 2001
Larsson, Stieg, Män som hatar kvinnor, Stockholm 2005
Lehane, Dennis, Patient 67, (orig. Shutter Island)
Murray, Les, Den svarta hunden, (orig. Killing the Black Dog) Stockholm 2008
Daniel Tammett: Född en blå dag, Stockholm 2008 

0 kommentarer: